|
Nostalgi - 4. Østerbro på tur til Sønderjylland 1938
Kan du se om en bus har partikelfilter ?
|
Partikelfiltre Nu har vi syv busser kørende monteret med partikelfiltre.. og to værkstedsvogne er ligeledes monteret med partikelfiltre. Et CRT filter fra HJS det er monteret på en Setra 316 UL med Euro 3 motor. Filteret fungerer udmærket, bussen kører fortrinsvis lange ture. Afgangs røret er fint rent, men efter oplysninger fra eksperter på filterområdet om CRT filterets evne til at producere NOx, faldt valget af de næste filtre på Adastra. Adastra er et datterselskab af Octel. Adastra filteret fungerer med additivet Satacen 3, som tilsættes brændstoffet. Derved undgår man brugen af en katalysator der kan producere NOx. Der er i stedet tale om en reduktion af NOx. Vi har et Adastra filter monteret på en Setra 316 UL med Euro 3 motor og fire Adastra filtre monteret på en Setra 215 HD, en 215 HR, en 211 HD samt en 210H. disse fire har Euro O motorer Disse busser kører blandet kørsel, det vil sige at det ikke er de optimale forhold for partikelfiltre. Men filtrene har klaret opgaven tilfredsstillende. Afgangs rørene fra partikelfiltrene er helt rene. Adastra filtrene har gennemgået en coating i samarbejde mellem Adastra , Liqtech og Haldor Topsøe A/S for at opnå den renest mulige udstødningsgas. Et Adastra filter der har gennemgået en coating hos Haldor Topsøe reducerer sodpartikler (PM) med over 90%, Hydrocarboner (HC) med 93,6%, Carbon monoxide (CO) med 77,7%, NO2 emissionen med over 90% heraf NOx med 11%. Den miljøvenlige og rene udstødning er medvirkende til en bedre luftkvalitet i gaderne. Visuelt opleves dette ved en helt ren udstødning, uden grå/sort røg, selv udstødnings- røret er helt rent. Filtermonolitten er fremstillet af Silicium Carbid, den er udviklet af Per Stobbe, www.liqtech.dk i Gentofte. Adastra leverer resten af systemet med aditivbeholder, pumpe, modtryksmåler, kontrollampe til instrumentbordet og selve den skræddersyede filteropbygning. Kontakt http://www.dpfservice.dk Adastra´s danske repræsentant Jan Hartmann Jakobsen på 40402347, DPF Service, Industrivænget 2, Meløse, 48210060 janhartmann@dpfservice.dk Værkstedsvognene en Mercedes 309D og en Toyota Dyna er begge monteret med Adastra partikelfiltre. På de tre sidstnævnte køretøjer doserer vi manuelt Satacen 3 additiv - 6 ml. pr. 10 liter diesel. Se lille uddrag fra seminar om partikelfiltre hos Haldor Topsøe A/S Se mere om vore filtre download en power point. et CRT filter på Euro 3 motor et Adastra filter på Euro 3 motor Adastra filter på Euro 0 motor Aditivtank og elektronikstyring |