Fredag

d. 22. november 2024

   Blach's Turisttrafik  

 

jesper@blach-turist.dk

Nostalgi - 4. Østerbro på tur til Sønderjylland 1938

Reo på skovtur 1955

Reo  Strandvejen 1938

Grand National

team-blach-turist.dk

 

Diesel Partikel Filtre

Kan du se om en bus har partikelfilter ?

Miljøsiden.

 

Bridgestone

Hydro-Texaco

  Turistvognmændenes Selskablige Klub

 

                   Partikelfiltre

Nu har vi syv busser kørende monteret med partikelfiltre.. og to værkstedsvogne er ligeledes monteret med partikelfiltre.

Et CRT filter fra HJS det er monteret på en Setra 316 UL med Euro 3 motor.

Filteret fungerer udmærket, bussen kører fortrinsvis lange ture. Afgangs røret er fint rent, men efter oplysninger fra eksperter på filterområdet om CRT  filterets evne til at producere NOx, faldt valget af de næste filtre på Adastra. 

Adastra er et datterselskab af Octel.

Adastra filteret fungerer med additivet Satacen 3, som tilsættes brændstoffet. Derved undgår man brugen af en katalysator der kan producere NOx. Der er i stedet  tale om en reduktion af NOx.  Vi har et Adastra filter monteret på en Setra 316 UL med Euro 3 motor og fire Adastra filtre monteret på en Setra 215 HD, en 215 HR, en 211 HD samt en 210H. disse fire har Euro O motorer   Disse busser kører blandet kørsel, det vil sige at det ikke er de optimale forhold for partikelfiltre. Men filtrene har klaret opgaven tilfredsstillende. Afgangs rørene fra partikelfiltrene er helt rene.

Adastra filtrene har gennemgået en coating i samarbejde mellem Adastra , Liqtech og  Haldor Topsøe A/S for at opnå den renest mulige udstødningsgas.

Et Adastra filter der har gennemgået en coating hos Haldor Topsøe reducerer sodpartikler (PM) med over 90%, Hydrocarboner (HC) med 93,6%, Carbon monoxide (CO) med 77,7%, NO2 emissionen med over 90% heraf NOx med 11%.

Den miljøvenlige og rene udstødning er medvirkende til en bedre luftkvalitet i gaderne. Visuelt opleves dette ved en helt ren udstødning, uden grå/sort røg, selv udstødnings- røret er helt rent. 

Filtermonolitten er fremstillet af Silicium Carbid, den er udviklet af Per Stobbe, www.liqtech.dk  i Gentofte.  Adastra leverer resten af systemet med aditivbeholder, pumpe, modtryksmåler, kontrollampe til instrumentbordet og selve den skræddersyede filteropbygning.  Kontakt   http://www.dpfservice.dk  Adastra´s danske repræsentant Jan Hartmann Jakobsen 40402347DPF Service, Industrivænget 2, Meløse, 48210060  janhartmann@dpfservice.dk 

Den mindste bus en Mercedes 814D Teamstar er monteret med et Dinex partikelfilter med Silicium Carbid monolit. 

Værkstedsvognene en Mercedes 309D og en Toyota Dyna er begge monteret med Adastra partikelfiltre.

På de tre sidstnævnte køretøjer doserer vi manuelt Satacen 3 additiv - 6 ml. pr. 10 liter diesel. 

Se lille uddrag fra seminar om partikelfiltre hos  Haldor Topsøe A/S

Se mere om vore filtre download en power point. 

                             

et CRT  filter på Euro 3 motor                                et  Adastra filter på Euro 3 motor  

                                

Adastra filter på Euro 0 motor                               Aditivtank og elektronikstyring

Partikelfilter på Toyota Dyna