|
Nostalgi - 4. Østerbro på tur til Sønderjylland 1938
Kan du se om en bus har partikelfilter ?
|
Miljøsiden. Klimaforandringerne får selvfølgelig tanker og idéer frem. Tiden er inde til at tænke i andre transportformer. Der er selvfølgelig idéer der går i retning af kørsel uden brug af fossilt brændsel. Klik på linket og derefter på det lille billede. Vi er i gang med forberedelserne til tiden uden fossilt brændstof, se klip fra forberedelserne. Vi bestræber os på at tage hensyn til miljøet. Vi kan vaske en 12 meter lang bus både inde og ude ved brug af under 20 liter vand. Dette klares ved først at pudse vinduerne indvendigt med ca. 3 liter vand , kun vand ingen rengøringsmidler. Gulv og bagagerum bliver først fejet eller støvsuget, derefter bliver det vasket med ca. 2 liter vand tilsat en lille håndfuld sæbespåner, der bliver pisket ned i varmt vand. Den udvendige vask foregår først på stige ved, at pudse hvert vindue, et ad gangen. Derefter vaskes bussens sider, front og bagende sektionsvis i passende arealer, vel at mærke stadig uden brug af rengøringsmidler. Maksimal 15 liter til udvendig vask pr. bus pr. vask. Årligt vandforbrug til vask af 2 busser ligger mellem 4 - 5 kubikmeter. Første gang en ny chauffør skal vaske en bus på denne måde virker det næsten som en uoverkommelig opgave, men der går ikke lang tid før den tilfredsstillelse der ligge i at køre rundt i en flot og rigtig ren bus overgår den magelighedsfaktor, der måtte være ved at køre en bus ind i en vaskemaskine, der bruger måske op til 6 gange så meget vand og efterlader bussen med pletter og striber eller slider bogstaverne af nummerpladen. Som sidegevinst får chaufføren en hårdt tiltrængt motion, da chaufførjobbet som oftest er stillesiddende arbejde. Vi går ofte og hygger os under dette arbejde. Vi vil lade kunderne vurdere kvaliteten på arbejdet. Vi har som målsætning at kunderne ikke skal få oplevelsen af, at bussen ikke er blevet rengjort "i dag". siden oktober 2017 har vi kørt på Shell GTL fuel, det giver renere luft, en væsentlig reduktion af motorens vibrationer og mulighed for mere behagelig kørsel.
Vore chauffører har mulighed for at benytte offentlige transportmidler, da bussernes garage ligger fem minutters gang fra et af Storkøbenhavns største trafikknudepunkter. Vi afleverer vore brugte oliefiltre, luftfiltre, kølervæske, dæk samt akkumulatorer på den kommunale genbrugs station mod behørig kvittering, som kan fremvises ved miljøtilsyn. Vi anskaffer kun nye Bridgestone dæk, der er kendetegnet ved lang kilometer holdbarhed samtidig med at dækkene er godkendt til vinterbrug i Norge. Dette giver en indikation af dækkets evne til at kunne gribe fast i vejbelægningen, så en kortere standselængde kan opnås. Vi gør meget ud af at overholde reglen om maksimalt et minuts tomgangskørsel, ved afsætning og optagning af passagerer. Når busserne er monteret med partikelfilter bør unødig tomgangskørsel ikke forekomme af hensyn til partikelfilteret. Vores busser med partikelfilter lever op til, eller er bedre end Euro 4 normen. Er du i tvivl så lav en test på en af vore busser med partikelfilter og derefter en Euro 4 eller 5. testen går ud på at føle med en finger inde i udstødningsrørets afgangskant. Vi foretager olieskift for hver 15.000km på eget værksted, det betyder at vi har øjnene på evt. små indikationer af en mulig senere fejl. Vi kan ofte handle inden det bliver til en fejl. Vi kører nødvendigvis ikke til teknikken bryder sammen, så det er et autoriseret værksted der skal forsøge at rette op på manglende indblik under eget køretøj. Hver bus har sin egen logbog hvor der bliver ført reparationer, olieskift o.s.v. Partikelfilter på Toy , Toyota Dyna Miljø ved Vintapper søen af Jørn Lund 1989 Lad dette være et skrækeksempel : http://www.blach-turist.dk/Video/sootslingftf.wmv Dette vil aldrig kunne ske med et lukket partikelfilter der skal renses mindst én gang om året.
|