|
Nostalgi - 4. Østerbro på tur til Sønderjylland 1938
Kan du se om en bus har partikelfilter ?
|
Aditivet til adastra-filter systemet pumpes via den lille pumpe, der sidder lige under aditivbeholderen, direkte ind i brændstofsystemet. Der er tale om meget små mængder ca. to deciliter til 1000 liter brændstof. Aditivet får dieselsodpartiklerne fra motorens udstødning til at klumpe sig sammen, så de lettere hober sig op i filteret. Når motoren har kørt sig varm og udstødningssystemet ligeledes har opnået den rette temperatur går afbrændingsprocessen igang inde i filteret. Tilbage bliver kun en smule aske. Når filteret har kørt mange kilometer afmonteres filteret og bliver renset på et værksted. Den lille hvide plastikslange på billedet kommer nede fra tilgangssiden på partikelfilteret og giver signal til elektronikken. Elektronikken kan indstilles til at indikere via en lampe på instrumentbordet såfremt modtrykket i tilgangsrøret på filteret bliver for stort. Når lampen på instrumentbordet blinker langsomt betyder det at der skal efterfyldes aditiv i beholderen. Når lampen blinker hurtigt betyder det at modtrykket begynder at blive for stort. Og hvis lampen lyser konstant er det en advarsel om pumpen der skal pumpe aditivet ind i brændstofsytemet er ude af drift.
|