|
Kan du se om en bus har partikelfilter ?
|
Lidt om luftfoto fra 1938 over Kongens. Lyngby Lyngby øst. i midten af billedet ligger gården Ulrikkenborg på den anden side af jernbanen er den gamle stationsbygning, Rådhuset er endnu ikke bygget, skoleforvaltningen, Jernbanepladsen 20 er med på billedet. På Ulrikkenborg boede Georg og Meta Lehwald, deres ene datter Inga, var rejst til Ørum ved Randers som pige i huset på en gård. Her blev hun forelsket i Frode Blach sønnen på den gård hun arbejde på. De blev gift og havde en gård, men på grund af sygdom i deres kvægbesætning gik det ikke godt økonomisk. Gården blev solgt og de flyttede til Lyngby. Inga og Frode Blach flyttede ind på Gyldendalsvej. Det var Georg Lehwald der havde købt et dødsbo, Ejnar Rasmus Jensens rute de grønne rutebiler Lyngby - Vangede - København. Det var i 1931. Frode Blach fik bygget et hus på Skolevænget 23, efter at billedet er taget, her flyttede de ind med børnene Aase, Jørgen og Gert. Ulrikkenborgs jordbesiddelser var oprindelig afgrænset af jernbanen, Buddingevej, Nybrovej og Lyngby Hovedgade således en stor del af Lyngby vest. Ulrikkenborg´s staldbygninger brændte kort efter dette luftfoto er taget, hovedbygningen blev senere revet ned omkring 1960. Klampenborgvej eksisterede ikke på den tid, trafik mod øst foregik ad Nørgårdsvej. På billedet ses linieføringen dfra den tid hvor "Grisen" Nærumbanen kørte helt til Lyngby Station. Lyngby vest yderst til højre ses Skolevænget, huset på grunden nr. 23 et endnu ikke opført. Den tomme hjørnegrund ved Buddingevej / Christian d. X´s Allé, lige overfor Statsskolen blev doneret af Georg Lehwald til menigheden, der senere byggede Christians kirken på denne grund. Der var meget trafik på Christian d. X´s Allé og Buddingevej, da byggeriet af broen over jernbanen ved Lyngby Hovedgade allerede var i gang. På billedet ses også batterifabrikken Lyac. Interessant at se Ulrikkenborg Alle og Hollandsvej. Blomstervænget var endnu kun på tegne brædtet. |