<%
Function DanskDatoTid1(dato)
' Array med danske navne på dage
arrDag = ",Mandag,Tirsdag,Onsdag,Torsdag,Fredag,Lørdag,Søndag"
arrDag = Split(arrDag,",")
DanskDatoTid1 = arrDag(Weekday(dato,VbMonday))
End Function
Function DanskDatoTid2(dato)
' Array med danske navne på måneder
arrMaaned = ",januar,februar,marts,april,maj,juni,juli,august,"
arrMaaned = arrMaaned & "september,oktober,november,december"
arrMaaned = Split(arrMaaned,",")
DanskDatoTid2 = " d. " & Day(dato) & ". " & arrMaaned(Month(dato)) & " " & Year(dato)
End Function
%>
|
Nostalgi - 4. Østerbro på tur til Sønderjylland 1938
Kan du se om en bus har partikelfilter ?
|
Grand
National 2007 Facts:
en ca. 33 kilometer bane, der skal gennemkøres til førende kører har kørt 6
omgange. Det ultimative motorcykelløb i terræn i Danmark. Da vi
forlod Finderup området i 2006 sagde vi på gensyn. Dagen d. 29. juli 2007 var
blevet mentalt bearbejdet mange gange. Flere uger med regnvejr, allerede i foråret
strejfede tanken mig, skulle jeg nu undlade at tilmelde mig til GN? Jeg
vil lige gøre det klart for alle og enhver at jeg inden dette års GN hadede
vandpytter, søer, spor, dybe spor og ikke mindst mega dybe spor. Turen
til Viborg blev drøj for Toy (en transportbil til to ponyer med 75 heste i
motoren og drevet frem af et æsel bag rattet) vores Toyota. Vi måtte lede længe
efter en stor lastbil med trailer vi kunne følge med og ligge os lige bag ved
for at få læ for den stærke modvind, men det lykkedes dog i et par forsøg. Tidligere
havde vi campingvognen med og overnattede på Viborg Camping, men efterhånden
er vi blevet hardcore. Vi sover to nætter ved banen i Finderup. Dagen inden løbet
bliver brugt til at cykle til Mønsted for at købe benzin og andre fornødenheder
i den lokale brugs. Der er god tid til at besigtige så meget af øvelsesområdet
hvor GN sporet bliver tilrettelagt, som et par sammenklappelige minitrædecykler
tillader. Observationen af et par søer
i hele det afmærkede banespors brede og i 10-12 meters længde bekræftede alle
mine dystre forudsigelser om banens helt specielle udfordringer i udgaven af GN
2007. Der bliver brugt tid på at
indrette lidt campingliv omkring vores bil, tre kvarter går med et forsøg på
at få monteret en medbragt presenning ved siden af bilen for at få lidt læ
for den kraftige vestenvind. Projektet måtte vi opgive og i stedet blev Cross
pavillonen kun sat op i halv højde med diverse barduner og store pløkke. Den
lille kuglegrill virkede efter hensigten og Anni sørgede for et overdådigt
hyggemåltid med koteletter, kalkunkøller og en lækker salat med masser af
frugt og grøntsager. Det
var interessant at følge de mange Crossbiler i alle størrelser der kommer
trillende ind på området fra Norge, Sverige, Tyskland og DK.
Der blev brugt tid på at gøre det værktøj klar, der skulle pakkes i
vandrygsækken. En spadseretur om
aftenen ud i området, for at besigtige starten, depotområdet og afslutningen
af ruten, bekræfter at dagens kraftige blæst havde tørret godt op i sandet i
banesporet. Vi når også forbi Ulla Vega, Ove og Lars fra FAM og aftaler at
Ulla kan tilmelde et klubhold. Den
store dag starter med højt til himmelen, tørt og frisk. Der er allerede lang kø
ved indskrivningsteltet. Der er mange der skal låne/leje transponder. Ulla står
også i kø for at indskrive Lars P. Jørgensen B250/500, Thomas Madsen B250/500
og Jesper Blach OB33C, FAM som klubhold. Jeg skulle såmænd bare hente morgenbrød.
Efter et solidt morgenmåltid skulle der fyldes vand i vandrygsækken, værktøj
og mb.tlf. blev pakket med ned. Ved instruktion af alle kørere før løbet
kommer den sædvanlige pasus "pas godt på hinanden derude", sørg for
hvis der er nogen der er taget alene herover, at naboen eller andre savner Jer,
så der ikke holder en bil efterladt uden fører når vi tager hjem i aften og
der ligger en efterladt ude i området. Vi fik også at vide at alle kørere
skulle en tur den forkerte vej over mållinien på vej til ventezonen for at være
sikke på at vores transponder blev registreret.
Tiden i ventezonen blev således lidt længere end normalt da det tager
tid når 219 kørere skal over mållinien først, men vi kom på plads i tre
meget store grupper. Og
medens vi alle står der og venter som en flok køer der skal lukkes på græs
for første gang, begynder det at regne. Det er ikke til at se hvorfra regnen
kommer og om det kun er en byge, der er km-højt til skyerne. Crossbrillerne må
tages på for at de ikke skal blive våde, de er nyindkøbt til lejligheden
roll-off monteret med fiskesnøre og ikke mindre end tre stk. afrivningsglas.
Endelig er alle kørere på plads. Så
lukkes der op for ventezone båsene, der køres frem ca. 20 meter til start
plaststrimlen, der ligger på jorden og markerer startlinien. Alle skal stoppe
motorerne, der går en rum tid, det føles som halve timer, inden alle finder ud
af at det også gælder dem der holder helt bagerst, at alle skal have stoppet
motoren inden starten kan blive sat i gang.
Nu fjernes startstrimlen fjernes og blikket er rettet mod starteren, der
står 2-300meter fremme med det røde flag oppe. Pludselig sænker han flaget og
går det løs. Med et forvandles en idyllisk fred til en fantastisk summen af en
masse hestekræfter der gerne vil fremad. Jeg tager den lidt med ro. Jeg ved der
bliver den sædvanlige trafikprop efter starten hvor ca. 60m bred bane bliver
til ca. 3 - 4 meter i bredden. Det er sjovt at trille forbi depotet hvor rigtig
mange hjælpere og familiemedlemmer står på række for at spotte den rigtige
af de mange motorcykler. Så
er vi i gang, det første smalle stykke (to hjulspor) mellem depotet og den
tidligere mållinie ligger uberørt hen fra år til år. Vi starter med øvelser
i "vuptier". Jeg husker ved instruktionen i 2004, at jeg ikke vidste
hvad vuptier var, men jo tak, det fandt jeg skam ud af den samme dag i 2004. Om
det kun et er Finderup fænomen skal stå til fri debat, men vuptier er altså
en lang række utilpassede hop og knolde. Enten skal man have mod til at køre
med rigtig god gas og håbe på man kan hoppe / flyve fra top til top. Den sikre
model er jævn gas og let bredstående stilling så cyklen triller op og ned
gennem vuptierne. Vi når
snart ud til nogle af de første vandhuller, de bærer allerede præg af panik
fra de forankørende. Der er kørere der har lavet et alternativt spor ude på
siden af vandhullerne. Der er allerede kørere der har været eller ryger af
lige foran mig. Det er om at være hurtig og komme forsigtigt forbi dem uden at
genere dem. Der skal selvfølgelig hele tiden holdes øje med at de er O.K. Fortsættelse
af beretning fra GN i Finderup tidligere i Gnisten. Det er
hvert år spændende at køre ud på første omgang på den ca. 33 km bane. Selv
om det er fjerde år i træk at jeg deltager, ville jeg ikke være i stand til
at tegne ruten. Efter bare 4 - 5 km ude på ruten tror jeg de fleste er
desorienterede og ved vel knapt nok i hvilken retning ryttergården ligger.
Pludselig genkender jeg stedet hvor Oliver og jeg stod for to år siden og måtte
løsne hans kæde da den var blevet for løs. I et dybt venstresvings sandspor
havde kæden taget så meget grus med op på bagtandhjulet, at der
pludselig var et kædeled for meget bag på tandhjulet. Oliver kunne ikke forstå
hvorfor cyklen ikke ville køre, men kæden lignede to stykker stangstål. Og
det ville være et spørgsmål om at det svageste led i motorcyklen ville knække,
hvis han blev ved. Det var dengang.
Nu var det jo bare et herligt serpentiner sving opad og i tungt grus, så der
skulle bare fuld skrue på og så ellers holde balancen. Der er fin
km afmærkning hele vejen og ca. 11km ude kommer det første store vandhul. Der
er allerede nogle med problemer i venstre side så jeg prøver forsigtigt helt
ude i højre side, problemet med dette sted er at lige efter skal vi op ad en
meget stejl slugt hvor det stort set kun er til at køre, nøjagtig lige på
ryggen af to meget dybe hjulspor. Hele området bærer kraftig præg af store
nedfossende vandmængder i de seneste uger.
Jeg er heldig jeg kommer igennem søen og får et heldigt tilløb og
klarer også den stejle bakke i første forsøg. Lettet
over den første store forhindring går hele spekulationsregistret i gang.
Klarer jeg mon nu resten af denne omgang? Lidt
senere kommer jeg til det fredelige sted hvor Anni og jeg havde cyklet ud til
dagen før. Der hvor det umiddelbart skulle være pice of cake og køre stod en
kører med sin motorcykel sat fast i sandet til bagakslen. Det var om at handle
hurtigt ikke miste trækket i cyklen og i en stor bue uden om. Ved
vandhullet var der optaget af en kører med problemer i hver side, nå ja det må
briste eller bære tænkte jeg. Vandhullet så jo ikke særlig dybt ud, men det
var ca. 10meter langt. Jeg giver jævn gas og kører lige på midten. Jeg nåede
lige nøjagtig igennem vandet, så forhjulet kom op på bredden på den anden
side og så satte motoren ud. Jeg tænkte straks, bare der ikke er
kommet vand ind i luftfilteret. Skal min deltagelse af dette års GN slutte her?
Mine briller skulle jeg passe på, dem måtte jeg evakuere først.
Jeg steg ud i vandet, jeg opdagede at cyklen stod af sig selv. Forhjulet stod
lidt nede i strandbredden og jeg kunne gå over til nogle buske og ligge mine
briller. Så var
det om at trække/rokke forhjulet op af det våde sand og få cyklen skubbet
over til et træ hvor jeg kunne begynde at finde fejlen. Af med rygsækken og
finde et nyt tændrør. Det var heldigt, det virkede, på med brillerne og op ad
endnu et stejlt langt sandspor. De næste
sektioner går lidt lettere, der er lange stykker med skærver og andre med
gamle vuptier. Der forekommer også en del strækninger hvor man kan få proppet
mundstykket fra vandrygsækken i kæften og få væskebalancen lidt på plads
igen og hvor der samtidig er mulighed for at få luftet 6. gear lidt.
Der kommer flere af de kendte to spors stier/veje. Det er vist efterhånden
kun motorcykler der kan komme frem her. Det ene vand-mudderhul efter det andet.
Der er simpelthen alle modeller af spor. Der er frit valg på alle hylder, der
er ingen der bliver snydt. Vi får alle fuld valuta for vores anstrengelser. Kører
jeg for langsomt så kommer jeg ender det med at jeg ikke kommer igennem eller
også så ender det med at jeg ligger ned efter hullerne. Nu kommer
jeg pludselig ud til et åbent stykke med mange små søer lige efter hinanden
og vi skal igennem dem alle. Jeg ser at der er alvorlige problemer i venstre
side og højre side er afgrænset af en kæmpe bunke træstammer. Der står en
official og signalerer et eller andet om dybden, men jeg finder ikke lige ud af
hvor han mener. Jeg vil ikke risikere at vælte ude i vandet, så jeg vælger at
stige af cyklen og trække med motoren i 1. gear gennem vandet. Det er muligt at
jeg blev våd, med det registrerer jeg faktisk slet ikke, jeg har kun tankerne på
at klare denne udfordring og gennemføre – gennemføre! det er dagens mission.
Efterhånden når jeg til en af flere skovsektioner. Jeg tænker hver
gang på en lille sætning fra en enduro hjemmeside, "træer tykkere end en
coladåse, de står fast". Det er nu ikke fordi vi kører så meget inde
mellem træerne, det er ofte områder hvor træerne er fældet i ca. 10-20 cm højde.
Det gælder om at køre i mellem træstubbene. Nu kommer jeg til en gammel
kending en meget stejl nedkørsel i en skov, i år indskrænket til kun at være
et spor på grund af en regnvandskanal i højre side. I bunden af bakken skal vi
over en ca. 2-3 meter bred å og så går det lige så stejlt op igen på den
anden side. Men jeg ser på hjulsporene at der er mange der har lavet et lille
svaj ind mellem nogle træer til venstre og jo det virker, jeg kom over og - -
jo jeg kommer op, bare fuld skrue i 1. gear og håber på det bedste.
Der lyder i stilhed et lille Yes inde i styrthjelmen, hver gang jeg får
klaret en udfordring af den karakter. Nu er km
skiltene nået op over 25 og tanken om snart at være i depot giver fornyet mod
og ekstra kræfter. Der viser sig bare lige at være endnu en gammel kending tilbage.
Det mega dybe vandhul i hele sporets brede midt inde i granskoven.
Det var her at først Emil og derefter Oliver sad fast for to år siden.
Jeg vidste at jeg for alt i verden ikke skulle ud i midten af søen for der er
det rigtig dybt. Jeg nærmest trækker hen langs venstre side og må passe godt
på min til dagens lejlighed monterede snorkel ikke bliver revet af min
styrthjelm, da jeg skal under de mange grene.
Hellere være
sikker på to gennemførte omgange end at stå ude i No Where og være udgået.
Men den opmuntring jeg fik i depotet fra Ulla, Anni, Ove og Thomas Madsens kæreste,
der var flink og smøre min kæde, gjorde at jeg vovede forsøget med endnu en
omgang. I depotet fortalte de, at
det havde stået ned i stænger, udtryk for beskrivelse af regn i Finderup. Nu så
banen temmelig brugt ud og nogle steder var den faktisk blevet bedre, men da jeg
kom til det andet store vandhul, smuttede begge mine hjul ned i et mega dybt
spor og jeg vidste at hvis jeg fortsatte med at give gas ville cyklen bare grave
sig yderligere ned. Tankerne flyver gennem hovedet, det er let at stige af
fodhvilerne er omtrent i jordniveau. Pulsen
pumper vildt og jeg må koncentrere mig, bevar fokus - bevar fokus siger jeg til
mig selv. Tidligere havde der stået nogle tilskuere ved dette vandhul. Nu var
der bare ikke en sjæl. Det var måske også lige så godt. Er der nogen der har
et bud på hvad en motorcykel vejer når den står i mudder til akslerne. Jeg
fik forhjulet løftet op. Jeg skulle passe på at cyklen ikke væltede til højre
ud i søen og på venstre side måtte jeg hele tiden slås med en drilagtig tyk
gren fra det nærmeste træ. Jeg vil
gerne komme med det postulat at jeg ikke er bange for spor, vand og mudder længere,
det kan vist næppe blive værre end dette års GN. Da jeg kører over mållinien
måtte armen i vejret og yderligere et Arne Nielsson -" viljen til
sejr" "YES". Det kan
godt være at jeg ikke har kørt så mange omgange som nogle andre har, men jeg
har gennemført og det er jeg herre stolt over. Jeg glæder mig allerede til næste
år, jeg håber det kan lade sig gøre at komme af sted med hele familien til næste
år. Lars P. Jørgensen kørte 4
flotte omgange og var lige ved at skulle ud på den femte, men den førende kører
nåede lige akkurat i mål inden og løbet var dermed slut. FAM
sluttede på en fjerdeplads i holdkonkurrencen. Kun fem
hold fuldførte ud af 13 tilmeldte
klubhold. Skulle der
være nogen der har lyst til at prøve at køre GN så vil gerne hjælpe med
diverse gode råd. Der er
lidt billeder fra turen og et filmklip på hjemmesiden www.blach-turist.dk tryk
på linket Grand National nederst til venstre.
Jesper B.
# 779
|